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Supervised Bachelor Theses

2021

  • Natalie Kuhn
    Spindynamik in gepulsten Quantenpunkten
  • Lars Langerbein
    Inelastische Tunneltheorie mit magnetischen Anregungen

2020

  • Frederik Vonhoff
    Zentralspinmodell und Loschmidtecho

2019

  • Paul-Simon Blomenkamp
    Quanten-Transport in supraleitenden Qubits
  • Stefan Fröse
    Spindynamik von gekoppelten Quantenpunkten in Hinsicht auf Quantengatteroperationen

2018

  • Ismael Abu-Nada
    Floquet-Theorie, Erwartungswerte und zweite Quantisierung von periodisch getriebenen quantenmechanischens Oszillatoren

2017

  • Kira Deltenre
    Untersuchung magnetischer Störstellen in Graphen mittels Numerischer Renormierungsgruppen-Theorie und Teilchen-Loch-asymmetrischer Zustandsdichte
  • Anika Henke
    Untersuchung von störstelleninduzierten, gebundenen Zuständen im π-Band des idealen Graphens mit Hilfe von Greenschen Funktionen
  • Asena Oelschläger
    Floquet-Zustände für eine lokal getriebene tight-binding Kette aus spinlosen Fermionene

2015

  • Luzia Tinten
    Polaronenformation im Spin-Boson Modell
  • Elena Kolodzeiski
    Spindynamick im Zentralspinmodell und quadrupolare Wechselwirkunge
  • Maximilian Schwick
    Klassich getriebens, zeitabhängiges Zwei-Niveau-System gekoppelt an ein Reservoir aus unendlich vielen Oszillatoren
  • Masih Sadeghi (Lehramt)
    Magnetische Fallen im Kontex von Bose-Einstein Kondesation

2014

  • Jan Böker
    Elektron-Phonon-Wechselwirkung und Quantentransport
  • Stephan Hubig
    Quantenmechanische Herleitung der Jarzynski-Gleichung
  • Kristof Lange
    Quantentransport und der Y -Operator
  • Daniel Meißner
    Quandrupolare Wechselwirkung im Zentralspinmodell

2013

  • Niklas Bonacker
    Laser Pumpen von Magnonen-Anregungen
  • Nina Fröhling
    Herleitung des lokalen Stromoperators mithilfe von Lippmann-Schwinger Streuzuständen
  • Christian-Roman Gerhorst
    Spin-Boson-Modell mit kohärenter Basis
  • Alisa Govzmann
    Elektron-Phonon Wechselwirkung und Quantentransport
  • Natalie Jäschke
    Nichtgleichgewichtskorrekturen zum Dichteoperator im Zwei-Band Anderson-Modell

2012

  • Tobias Fobbe
    Herleitung der Redfieldgleichung zur Beschreibung eines offenen Quantensystems
  • Lara Celine Ortmanns
    Berechnung einer Spin-Korrelationsfunktion mit Hilfe von Tschebyschev-Polynomen
  • Dominik Wolter
    Quantentransport durch Nanobauteile

2011

  • Julian Mußhoff
    Programmierung des Hirsch-Fye Quanten Monte Carlo Algorithmus auf Grafikkarten
  • Erik Schumacher
    Monte Carlo Methoden für magnetische Störstellen in Metallen
  • Katharina Loot
    Herleitung der Bethe Ansatz Gleichungen für das Dicke Modell
  • Lisa Lücking (Bachelorarbeit Lehramt)
    Induktive Energieübertragung
  • Lars Bremkamp (Bachelorarbeit Lehramt)
    Der Quanten-Hall Effekt

2010

  • Thomas Czerniuk
    Die Halbleiter-Bloch Gleichungen

Calendar

To event list

Location & approach

The campus of TU Dort­mund University is located close to interstate junction Dort­mund West, where the Sauerlandlinie A 45 (Frankfurt-Dort­mund) crosses the Ruhrschnellweg B 1 / A 40. The best interstate exit to take from A 45 is “Dort­mund-Eichlinghofen” (closer to South Campus), and from B 1 / A 40 “Dort­mund-Dorstfeld” (closer to North Campus). Signs for the uni­ver­si­ty are located at both exits. Also, there is a new exit before you pass over the B 1-bridge leading into Dort­mund.

To get from North Campus to South Campus by car, there is the connection via Vogelpothsweg/Baroper Straße. We recommend you leave your car on one of the parking lots at North Campus and use the H-Bahn (suspended monorail system), which conveniently connects the two campuses.

TU Dort­mund University has its own train station (“Dort­mund Uni­ver­si­tät”). From there, suburban trains (S-Bahn) leave for Dort­mund main station (“Dort­mund Hauptbahnhof”) and Düsseldorf main station via the “Düsseldorf Airport Train Station” (take S-Bahn number 1, which leaves every 20 or 30 minutes). The uni­ver­si­ty is easily reached from Bochum, Essen, Mülheim an der Ruhr and Duisburg.

You can also take the bus or subway train from Dort­mund city to the uni­ver­si­ty: From Dort­mund main station, you can take any train bound for the Station “Stadtgarten”, usually lines U41, U45, U 47 and U49. At “Stadtgarten” you switch trains and get on line U42 towards “Hombruch”. Look out for the Station “An der Palmweide”. From the bus stop just across the road, busses bound for TU Dort­mund University leave every ten minutes (445, 447 and 462). Another option is to take the subway routes U41, U45, U47 and U49 from Dort­mund main station to the stop “Dort­mund Kampstraße”. From there, take U43 or U44 to the stop “Dort­mund Wittener Straße”. Switch to bus line 447 and get off at “Dort­mund Uni­ver­si­tät S”.

The AirportExpress is a fast and convenient means of transport from Dortmund Airport (DTM) to Dortmund Central Station, taking you there in little more than 20 minutes. From Dortmund Central Station, you can continue to the university campus by interurban railway (S-Bahn). A larger range of international flight connections is offered at Düsseldorf Airport (DUS), which is about 60 kilometres away and can be directly reached by S-Bahn from the university station.

The H-Bahn is one of the hallmarks of TU Dort­mund University. There are two stations on North Campus. One (“Dort­mund Uni­ver­si­tät S”) is directly located at the suburban train stop, which connects the uni­ver­si­ty directly with the city of Dort­mund and the rest of the Ruhr Area. Also from this station, there are connections to the “Technologiepark” and (via South Campus) Eichlinghofen. The other station is located at the dining hall at North Campus and offers a direct connection to South Campus every five minutes.

The facilities of TU Dortmund University are spread over two campuses, the larger Campus North and the smaller Campus South. Additionally, some areas of the university are located in the adjacent “Technologiepark”.

Site Map of TU Dortmund University (Second Page in English).